Vám ostatním v Thyatirech, kteří nepřijímáte toto učení, kteří jste nepoznali to, čemu říkají hlubiny satanovy, pravím: Nevkládám na vás jiné břemeno. Jenom se pevně držte toho, co máte, dokud nepřijdu. (Zj 2, 24-25)
Sboru v Thyatirech se Pán církve představuje jako Syn Boží, který svým planoucím zrakem vidí vše, co se v církvi děje. Nejdříve sbor chválí za vše dobré, co pro něj koná (skutky, láska, víra, služba, vytrvalost) ale napomenutí se týká vlivu cizího učení ve sboru. Jde o myšlenkový proud, o falešné učení, falešný postoj k životu. Díky popisu historické Jezábel můžeme přiblížit, o co tu jde.
Učení podle Jezábel. Tím prvním, co na ní vidíme, je svádění Achaba k modloslužbě. Achab „lavíruje“ mezi modlami a Hospodinem. Do tohoto váhání „poskakování na obě strany“, vstupuje Jezábel a strhává ho na stranu modlářství.
Druhým znakem „jezábelského učení“ je chamtivost. Podvodem a vraždou získá Nábotovu vinici. Hamižnost je jedna z forem sebestřednosti a sobectví.
Třetím znakem pak je pronásledování těch, kteří se nehodí. V duchovním zápase na hoře Karmelu zvítězil Hospodin. Eliáš pobil Baalovy proroky, a Jezábel místo pokání, chce zlikvidovat kritika Eliáše.
Duch Jezábel se snadno vloudí do církve. Tváří se velmi přijatelně a lákavě. Jméno Jezábel se překládá „cudná, ctnostná“. I v přeneseném slova smyslu „zbožná“. Toto patří k „duchu Jezábel“. Dává si ctnostná a vznešená jména. Zaštítí se Písmem, vírou, evangeliem, zbožností, rozumem, moderností… čímkoliv, jen aby pronikl do církve a svedl právě ty doposud příkladné křesťany.
Boží Syn říká, že toto musí pryč. „Syn Boží, jenž má oči jako planoucí oheň a nohy jako zářivý kov“ nám bere tyto jezábelské nápady. Říká nám, co máme dělat. Vrací nás „k lásce a víře, službě a vytrvalosti“ a říká, že po nás nic jiného nechce. Říká nám: „Nevkládám na vás jiné břemeno!“ Držte se toho pevně a nic k tomu nepřihazujte. To je zdravé učení, když si navzájem vytrvale sloužíte, když přijímáte Boží autoritu a dokážete ji také mezi sebou v lásce prosazovat. Pak nepotřebujete žádné další hlubokomyslnosti, protože by to byly jen nějaké hlubiny satanovy.
Michal Petratur (Vikýřovice)